Afzender:
Participatiegroep Rozenprieel
p/a Casteleynstraat 3
2012 AM Haarlem
Aan:
College van B&W
Postbus 511
2001 PB Haarlem
Betreft: bezwaar tegen tracé Zuidtangent langs Rozenprieel
Haarlem, november 2002
Geacht College,
Hierbij tekenen wij namens de participatiegroep Rozenprieel bezwaar aan tegen het geplande tracé 2 van de Zuidtangent te Haarlem. Volgens uw informatie loopt deze van de Buitenrustbruggen over de Rustenburgerlaan en vervolgt zijn weg naar het Frederikspark, de Tempelierstraat, de Van Eedenstraat, de Wilhelminastraat, Raaks en Kinderhuisvest.
Ten eerste tekenen wij bezwaar aan tegen de gevolgde procedure:
- De participatiegroep Rozenprieel is niet geďnformeerd over deze tracékeuze, terwijl de inspraakperiode op zeer korte termijn afloopt.
- De late vermelding in de stadskrant heeft het ons onmogelijk gemaakt ons in de materie te kunnen verdiepen.
- De insteek op de twee inspraakavonden die er geweest zijn, is altijd de tracé-keuze door het centrum geweest. Hierdoor hebben bewoners van het Rozenprieel niet de notie gehad op te komen dagen op deze inspraakavonden.
- Het is onmogelijk een zorgvuldig bezwaar in te dienen, omdat enerzijds de Publieksdienst van de gemeente Haarlem tegenstrijdige informatie verstrekt, en anderzijds de informatievoorziening aan de bewoners buitengewoon gebrekkig is.
Om deze redenen dringen wij er met klem op aan dat er nieuwe inspraakmogelijkheden voor de bewoners van onze wijk worden gecreëerd als er toch besloten wordt tot tracé-keuze 2.
Voorts geven wij hierbij puntsgewijs onze argumenten aan waarom niet gekozen kan worden voor tracé 2 langs onze wijk:
- Langs een monumentale, karakteristieke, kinderrijke woonwijk is geen plaats voor een belastende busverbinding van 20 bussen per uur.
- Het Rozenprieel wordt een volledig geďsoleerde buurt met aan de ene kant water en aan de andere kant een betonnen racebaan.
- De toename van geluidshinder, stankoverlast en trillingsoverlast zal het woongenot in het Rozenprieel niet ten goede komen. Daarnaast zal aan sommige (karakteristieke) panden ernstige schade ontstaan.
- De hoge snelheid van de Zuidtangent zal zeker zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties.
- Alle bomen zullen verdwijnen langs de Rustenburgerlaan en verder. Dit vermindert het aangezicht van het Rozenprieel aanzienlijk.
- De parkeerplaatsen rondom het Rozenprieel verdwijnen om plaats te maken voor de betonnen bak van 7.20 m breed. De auto's die nu op deze plekken staan, zullen in het Rozenprieel geparkeerd moeten worden. Zoals u weet is het parkeerprobleem in onze buurt al enorm groot; dit zal deze problematiek ernstig vergroten.
- De huizen in het Rozenprieel zullen in waarde dalen.
- De Rustenburgerlaan is niet breed genoeg voor een vrije busbaan. De ventwegen, brede trottoirs en het tweerichtingsverkeer zullen verdwijnen. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor onder andere de bereikbaarheid en het aanzien van het Rozenprieel.
- De kruising tussen de Voorhelmstraat en de Rustenburgerlaan wordt erg gevaarlijk.
- Door eventuele eenzijdige afsluiting van de Rustenburgerlaan verandert de verkeerscirculatie in het Rozenprieel aanzienlijk. De nu al overbelaste straten in onze wijk zullen dan verstopt raken. Ook zullen sommige straten onbereikbaar worden.
- Bij eventuele ondertunneling van de Buitenrustbruggen kunnen problemen aan fundering ontstaan, bv. door de verandering van het grondwaterpeil.
- Doordat er geen halte op de planning staat in de buurt van het Rozenprieel, zal de buurt slechter bereikbaar worden.
- De bebouwing bij de Rustenburgerlaan aan de kant van de buitenrustbruggen maakt ondertunneling van het Spaarne onmogelijk. Deze bebouwing dient behouden te blijven. Hiermee zal het ambitieniveau op dit tracé niet gehaald kunnen worden.
Aanvullende bezwaren tegen Tracékeuze 2 kunt u vinden in de brief die u gestuurd is door de wijkraad Welgelegen. Wij onderschrijven alle argumenten die in die brief aangegeven zijn.
Voorts hebben we bezwaren van algemene aard tegen tracé 2:
- Ons inziens is een vrije busbaan niet mogelijk over tracé 2, zeker niet als het gaat om de route over de Wilhelminastraat. De Wilhelminastraat is nodig voor de afwikkeling van het autoverkeer.
- De parkeerplaatsen en fietspaden mogen op het gehele tracé 2 niet opgeofferd worden.
- De ontsluiting van de geplande nieuwe Raaks-parkeerplaats maakt een vrije busbaan over de Wilhelminastraat, en dus tracé 2, onmogelijk.
Daarnaast pleiten wij voor de route door het centrum:
- Om het gewenste ambitieniveau te handhaven, onderschrijven wij de noodzaak van het tracé door het centrum. Deze noodzaak is reeds beschreven in het bestuursdocument "Tracékeuze en ambitieniveau Zuidtangent-West" door de Stuurgroep ter besluitvorming in de gemeenten Haarlem en Velsen en de provincie Noord-Holland.
Wij verwachten dat u de participatiegroep Rozenprieel op de hoogte zult houden van de verdere ontwikkelingen en ons een volledig antwoord zult sturen op dit bezwaarschrift.
Met vriendelijke groet,
Melle Koning (Deelnemer Participatiegroep Rozenprieel)
Jos Zwart (Voorzitter Participatiegroep Rozenprieel)